خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/08 - 21:00
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نادری در کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی (IPU):

لزوم برخورد با اقدامات غیرقانونی کشورهای متخاصم برای قاچاق سلاح به داخل ایران

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با اقدامات غیرقانونی کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی ایران مانند قاچاق سلاح‌های کوچک و سبک به داخل خاک خود باید به نحو مقتضی مقابله شود و ما حق پاسخگویی مناسب به این گونه دسیسه های بی ثبات کننده را برای خود محفوظ می داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد نادری در کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی یکصد و چهل و وسومین نشست اتحادیه بین المجالس (IPU) در رابطه با نقش پارلمان‌ها در توجه به مخاطرات انتقال تسلیحات گفت: برای من افتخار بزرگی است که این بیانیه را از طرف مجلس جمهوری اسلامی ایران ارائه کنم. ایران به عنوان یکی از اعضای فعال و حامی کنوانسیون های کنترل تسلیحات و خلع سلاح همواره از هنجارهای بین‌المللی علیه سلاح های کشتار جمعی و نیز سلاح های متعارف حمایت کرده است.



نادری اضافه کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران با اجرای تعهدات خود در چارچوب ITI و POA همواره از برنامه اقدام برای جلوگیری و مبارزه با انحراف تسلیحات متعارف حمایت کرده است. جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که اجرای کارآمد، کامل و بدون تبعیض POA به عنوان یک ابزار سیاسی، غیر الزام آور و داوطلبانه می‌تواند به کاهش پیامدهای منفی تجاری غیرقانونی و انحراف در این گونه سلاح ها بر روی زندگی انسانی و توسعه اجتماعی، اقتصادی و پایدار کشورهای عضو سازمان ملل متحد کمک کند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: نیازی به گفتن نیست که انحراف تسلیحات متعارف به دریافت کنندگان غیرمجاز تهدیدی قابل توجه برای غیرنظامیان در سراسر جهان و همچنین صلح و امنیت بین المللی است. از این رو، مجالس با تصویب قوانین و مقررات در این زمینه نقش تعیین کننده‌ای در مقابل با این تهدید دارند و در خط مقدم مبارزه با این چالش‌ها قرار دارند.



نادری عنوان کرد: بدیهی است که سازندگان بزرگ اسلحه مسئولیت ویژه‌ای برای مبارزه با تجارت غیرقانونی و انحراف سلاح های کوچک و سبک دارند. متأسفانه کشورهای عمده تولید کننده و صادرکننده، بدون توجه به پیامدهای صلح و امنیت منطقه، بیشتر مواقع صرفاً برای منافع تجاری سلاح تولید و صادر می‌کنند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر، با اقدامات غیرقانونی کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی ایران مانند قاچاق سلاح‌های کوچک و سبک به داخل خاک خود باید به نحو مقتضی مقابله شود. ما حق پاسخگویی مناسب به این گونه دسیسه های بی ثبات کننده را برای خود محفوظ می داریم و سودجویی کشورهای تولیدکننده از طریق این فعالیت‌ها را محکوم می‌نماییم. در نهایت، مجلس جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای مبارزه با انحراف تسلیحات متعارف از طریق تصویب قوانین و مقررات کافی ملی در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.



وی خاطرنشان کرد: در این راستا، این هدف مشترک تنها از طریق همکاری‌های بین المللی، اقدامات جمعی و درک مشترک در مورد چالش‌هایی که در مواجهه با خطرات انحراف در انتقال تسلیحات با آن مواجه هستیم، قابل دستیابی است./



پایان پیام

  • کد خبر : 332336
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار